Welk verhaal vertel jij tegen jezelf?

We zijn allemaal heel goed in het vertellen van verhalen.
Ik ben bijvoorbeeld een ster in het verhaal dat ik nooit iets kan volhouden. En dat ik heel goed ben in het bedenken van plannen, maar ze nooit kan uitvoeren. En dat ik mezelf totaal niet kan verkopen.

Soms is een verhaal waar. Maar meestal zijn het geen feiten, maar oordelen of angstige gedachten.

Het heeft geen zin om af te vallen want daarna kom je weer heel veel aan. Ik kan niet weg bij dit bedrijf want ergens anders ga ik veel minder verdienen.
Ik ben niet gelukkig, maar heel veel mensen zijn niet echt gelukkig en verder heb ik het echt wel goed.
Ik kan er niets aan doen dat ik het zo druk heb, want ik moet nu eenmaal voor iedereen zorgen. En het valt best mee, hoor, met die stress.

Even opgelucht

Onze geest vertelt ons verhalen om ons te behoeden voor spannende veranderingen en om ons te beschermen tegen mislukkingen.

Dat is soms goed. En soms helpt het. Het helpt als we besluiten dat alles goed is zoals het is.
Vaak helpt het maar voor even. Je bent even opgelucht, maar er blijft iets knagen. Omdat we het eigenlijk anders willen. Omdat we voelen dat we zo niet willen doorgaan. Omdat we verlangen naar iets anders.

Eigenlijk wil je succesvol zijn. Of slank. Eigenlijk wil je iets heel anders gaan doen. Eigenlijk wil je gelukkiger zijn. Meer tijd hebben voor dingen die echt belangrijk zijn. Vaker nee zeggen en kiezen voor jezelf.

Tussen wat je eigenlijk wilt en wat je echt wilt zit meestal angst of weerstand. En onze geest masseert dat weg met verhalen. Je kunt het beter niet doen. Het lukt toch niet. Het kost veel te veel moeite. Het is toch goed zo?

Wild

In haar boek Wild over haar solo wandeltocht door west-Amerika schrijft Cheryl Strayed dat angst een verhaal is dat we onszelf vertellen of dat vrouwen wordt verteld. Toen ze aan haar tocht over verlaten bergpaadjes met beren in de buurt begon, besloot ze tegen zichzelf een ander verhaal te vertellen. ‘Ik besloot dat ik veilig was. Ik was sterk. Ik was moedig. Niets kon mij verslaan.’

Het goede nieuws is dat je niet per se de Pacific Crest Trail hoeft te lopen om een ander verhaal te horen. Je kunt elke dag besluiten om je geest vandaag eens de mond te snoeren. Om jezelf dat andere verhaal te vertellen. Dat je sterk bent. En moedig. Dat je je niet meer laat tegenhouden door angst of weerstand. Dat je niet meer eigenlijk iets wilt, maar dat je het wilt. Dat the best is yet to come.

Wat je wilt is niet de belangrijkste vraag

Net toen ik mijn zoveelste afvalpoging als mislukt wilde gaan beschouwen, toen las ik een artikel van Mark Manson. Schrijver, denker, levensenthousiasteling – wie zou dat niet willen zijn.

De belangrijkste vraag is volgens hem niet: Wat wil je het liefst?

Maar: Wat willen wij doorstaan om dat te bereiken?

Veel mensen willen een succesvol bedrijf, maar niet iedereen is bereid om grote financiele risico’s te nemen, om heel veel uur te werken, om te leven met onzekerheid. Veel mensen willen een slank en strak lijf, maar dan moet je wel iets veranderen in je leven.

Ja hoor, daar viel een kwartje. Ik roep al een jaar dat ik een paar kilo lichter wil zijn. Dat ik in de zomer leuke jurken wil dragen die me leuk staan. Maar dan is het weer vijf uur en dan heb ik trek. Dan is het weer avond en dan is het te gezellig om geen wijn en toastjes te nemen.

Het was waar wat deze Amerikaan schreef. Ik wilde heel graag slanker zijn, maar ik had er niets voor over.

Een zinnetje, een gedachte is het soms maar dat een enorm inzicht kan geven. Zo gaat dat in coaching, zo kan het ook gaan als je een artikel leest.

Het gaat er niet om wat je graag wilt, het gaat erom wat je ervoor over hebt om dat te bereiken.

Met die gedachte begon ik – nog optimistischer dan alle voorgaande keren – aan afvalpoging 184.

‘I wish that I had let myself be happier’

Bronnie Ware werkte als verpleegkundige op een afdeling met terminale patienten. Zij vroeg waar ze het meeste spijt van hadden in hun leven, wat ze achteraf anders hadden willen doen. Ze maakte een top vijf en schreef er een boek over.

Ik was het lijstje een beetje vergeten maar kwam het ineens weer tegen. Mooi om even bij stil te staan, zo aan het begin van het nieuwe jaar, wilde ik opschrijven. Maar dat geldt natuurlijk net zo goed voor 7 april of 8 augustus.

1. Ik wilde dat ik mijn eigen dromen had nagejaagd, en niet had gedaan wat anderen van mij verwachtten.
2. Ik wilde dat ik niet zo hard had gewerkt.
3. Ik had de moed willen hebben om mijn gevoelens te uiten en om te zeggen wat ik dacht.
4. Ik wilde dat ik contact had gehouden met mijn vrienden.
5. Ik had mezelf willen toestaan om gelukkiger te zijn.

Je doet je best. En toch.

Als je moeder bent en een baan hebt dan is het soms lastig om alle ballen hoog te houden. Je voelt je vaak moe of gestresst. Je doet ontzettend je best en toch heb je het gevoel dat je tekortschiet. Je hebt een schuldgevoel tegenover je kinderen, je baas, je partner, vrienden of familie. Je hebt nooit tijd genoeg. Soms ben je bang dat het leven in een sneltreinvaart aan je voorbijgaat en dat je niet genoeg geniet van al het moois dat er nu is.

Je verlangt zo naar wat meer rust en energie.

Coaching kan je heel goed helpen om je beter te voelen. Om weer met plezier alles aan te pakken. Om de balans te vinden. Om keuzes te maken. Om je hart te volgen. Om rust en helderheid te vinden in je hoofd en in je huis.

Zodat je:

  • beter keuzes kunt maken en weet wat jij wilt
  • meer tijd hebt voor jezelf en andere dingen die je belangrijk vindt
  • met meer energie en zin naar je werk gaat
  • meer echte aandacht hebt voor je gezin.

Ik wil je graag helpen!

In vier tot zes gesprekken kan er veel veranderen. Je gaat inzien wat je wilt, wat je in de weg staat, en hoe je kunt komen waar je wilt zijn.

Coaching is een prettige, praktische en effectieve manier om iets te veranderen in je leven. Ik ben een gecertificeerd coach en begrijp als werkende moeder goed wat er lastig is. Ik begeleid je graag – professioneel en met aandacht, empathisch en effectief, met licht en luchtigheid. Als je ver weg woont kunnen we ook skypen en/of mailen.

Mail me gerust voor meer informatie of een telefonisch kennismakingsgesprek.

Janet van Dijk Coaching

Kasteel Endegeest, Oegstgeest

info@janetvandijk.nl

06-46602737

Alsjeblieft: 20 uur extra in de week

  • ’s Ochtends vroeg ben je het meest productief, begin dus zo snel mogelijk, plan vergaderingen en afspraken na de lunch.

 

• Begin met je belangrijkste taak van de dag (en dat is niet je email of social media checken) en werk daar geconcentreerd aan.
• Voor je concentratie helpt het om steeds naar dezelfde muziek te luisteren (en daar kun je deze ‘on repeat’ website voor gebruiken).
• Het principe van 8 uur werken is het beste, dat is achterhaald. In landen waar mensen het meest verdienen wordt het kortst gewerkt. In Luxemburg werkt de gemiddelde werknemer 30 uur per week. De meest succesvolle mensen werken niet 24/7, helemaal niet zelfs, zij nemen de tijd in om te sporten, om met hun gezin te zijn.
• Afkoppelen van je werk is belangrijk voor je psychische en fysieke gezondheid: besteed 20 procent van je energie aan je werk en 80 procent van je energie aan herstel en persoonlijke ontwikkeling – de beste ideeen krijg je niet achter je bureau.

This morning routine will save you 20+ hours per week, luidt de kop boven dit artikel. Of dat waar is, weet ik niet, maar er staan wel eyeopeners in en nuttige tips om je tijd effectiever te gebruiken.

 

 

• ’s Ochtends vroeg ben je het meest productief, begin dus zo snel mogelijk, plan vergaderingen en afspraken na de lunch.

• Begin met je belangrijkste taak van de dag (en dat is niet je email of social media checken) en werk daar geconcentreerd aan.

• Voor je concentratie helpt het om steeds naar dezelfde muziek te luisteren (en daar kun je deze ‘on repeat’ website voor gebruiken).
• Het principe van 8 uur werken is het beste, dat is achterhaald. In landen waar mensen het meest verdienen wordt het kortst gewerkt. In Luxemburg werkt de gemiddelde werknemer 30 uur per week. De meest succesvolle mensen werken niet 24/7, helemaal niet zelfs, zij nemen de tijd in om te sporten, om met hun gezin te zijn.
• Afkoppelen van je werk is belangrijk voor je psychische en fysieke gezondheid: besteed 20 procent van je energie aan je werk en 80 procent van je energie aan herstel en persoonlijke ontwikkeling – de beste ideeen krijg je niet achter je bureau.

Hoe je uit de vicieuze cirkel kunt komen

In coaching gaat het vaak om lastige dingen. Om iets wat je moeilijk vindt. Soms gaat het over iets dat je pijn doet, of verdriet. We hebben allemaal de neiging om er boos over te worden, om er tegen te vechten of om het weg te stoppen. De situatie moet anders zijn. De ander moet anders zijn. Ik had zus of zo moeten doen. Dat gemopper en geklaag helpt even, het lucht even op. Je komt er alleen nooit een stap verder mee. Integendeel. Met een beetje pech zit je vast in een vicieuze cirkel zonder dat je weet hoe je daar nog uitkomt.

Wat echt heel erg helpt is om te beseffen dat je een keuze hebt. Dat je altijd een keuze hebt. Dat je je niet langer hoeft te blijven liggen in die kleine of grote modderpoel omdat het je allemaal maar overkomt zonder dat je er wat aan kunt doen. Er zijn altijd drie keuzes: verander wat je veranderen kunt, ga weg uit de situatie of accepteer het. En gedraag je daar ook naar. Dan kun je dingen doen die er toe doen, die je verder helpen, die van waarde of belangrijk voor je zijn.

Accepteren betekent niet dat je lijdzaam je lot ondergaat. Accepteren betekent dat je de dingen, de ander, de situatie of jezelf accepteert zoals ze zijn. Je hoeft het allemaal niet mooier te maken dan het is. Het is nog steeds niet leuk, maar je stopt met mopperen en klagen en boos worden. Je kiest er bewust voor om je op andere zaken te richten.

Je baalt bijvoorbeeld enorm van een vriend of vriendin, die nooit het initiatief neemt om wat af te spreken. Kun je het veranderen? Doe dat dan: zeg wat je dwars zit en vraag of hij of zij de volgende keer een voorstel wil doen. Misschien heeft de ander helemaal niet door dat het altijd zo gaat. Of je gaat weg: jij neemt geen contact meer op. Of je accepteert het: hij of zij is niet zo’n initiatiefnemer, maar deze vriendschap is wel heel belangrijk voor je, dus je klaagt er niet meer over dat jij altijd degene bent die een afspraak moet maken. Leuk vind je het nog steeds niet, maar je hebt er geen last meer van.

Of het zit je dwars dat jij altijd degene bent die de klusjes bij je ouders doet. Kun je het veranderen? Doe dat dan: bespreek je onvrede met je broers en zussen, of bel vaker een klusbedrijf. Of je gaat weg: jij doet het ook niet meer. De derde optie is: accepteren. Jij bent degene die de klusjes doet, het is niet leuk dat jij het altijd moet doen, maar het is zoals het is. Erover mopperen helpt niet en daar wordt niemand vrolijker van. En je vindt het fijn om je ouders te helpen, dat is belangrijk voor je.

Het mooie van deze ‘aanpak’ is dat het bijna bij alles werkt. Probeer het, uit ervaring weet ik dat het je leven een stuk lichter maakt en dat het je enorm kan opluchten als je niet langer ligt te rollen in die modderpoel. Als je je niet langer gedraagt als een hulpeloos slachtoffer, dat denkt – het loopt anders dan ik had gewild en ik kan er niets aan doen. Het slachtofferschap helpt nooit. Het voelt zoveel beter om niet langer het hulpeloze slachtoffer, maar de held te zijn van je eigen leven.

(Het is helemaal niet gek als het niet lukt om zelf uit de vicieuze cirkel te komen. Soms zit je zo vast in je eigen denkpatronen dat het heel erg moeilijk is om anders tegen iets aan te kijken. Veranderen is sowieso moeilijk – anders had je het allang gedaan. Ik wil je graag helpen – ook dat is al een keuze, een eerste stap om uit die vicieuze cirkel te komen. Mail me gerust op info @ janetvandijk.nl. )

Het kan nog

Het kan nog, dacht ik, toen ik vanochtend een idee las van Larry Kim, een nogal geslaagde internetondernemer.

Als je kinderen worden geboren, maak dan een mailadres voor ze aan. Stuur er foto’s, berichtjes, verhalen, kopieen van rapporten en dergelijke naartoe. Geef ze het wachtwoord op hun 18de verjaardag.

Wat een superidee, dacht ik. En wat jammer dat het te laat is. Maar o ja, het kan nog.

Het kan nog.

Dat lijkt me sowieso een mooie gedachte op de drempel van het nieuwe jaar.
Het kan nog.
~ the best is yet to come.

Gelukkig nieuwjaar!

Waarom je niet moet wachten op het juiste moment

De laatste maanden lees ik veel boeken en blogs en artikelen over hoe je een bedrijf moet opzetten en hoe je meer klanten kunt krijgen. Ik kijk naar video’s en luister naar podcasts. Het onderwerp boeit me mateloos, het is allemaal reuze-interessant, ik leer heel graag en wil alles weten over hoe je een succesvolle ondernemer wordt.

Ergens stuit ik op een artikel over het beste zelfhulpboek dat je kunt lezen. Ook interessant. Ik klik het aan.
Het beste boek dat je kunt lezen is het boek dat je nu leest, schrijft de auteur.
Je kunt wel blijven lezen, het ene boek na het andere boek, maar als je niets doet, dan gebeurt er niets.

Ik was het even vergeten, maar hij heeft helemaal gelijk.

Je kunt eindeloos alle informatie zoeken die er te vinden is, blijven wikken en wegen, alle voordelen en nadelen tegenover elkaar blijven zetten. Je kunt eindeloos lang blijven zoeken naar de beste optie, naar de mogelijkheid die het beste bij jou past, naar de ideale baan, het beste dieet, het moment waarop je het minder druk hebt of weet hoe je de beste manager kunt zijn of hoe je voor jezelf moet kiezen. Je kunt altijd wachten tot je er helemaal klaar voor bent, tot je het zeker weet. Je kunt altijd wachten op het juiste moment.

Maar soms moet je het gewoon doen. In actie komen. Een stap zetten.
Anders gebeurt er niets.
Ik ga stoppen met eindeloos informatie verzamelen – the best is yet to come.

Heb je het altijd druk en verlang je naar meer rust en tijd voor jezelf?

Je staat altijd voor iedereen klaar. Er is zoveel te doen. Je vindt het moeilijk om nee te zeggen. Als jij het niet doet, wie doet het dan? En dus…

  • is je agenda altijd te vol en je to-dolijst te lang
  • heb je vaak een gestressed gevoel
  • heb je te weinig tijd voor dingen die je ook heel belangrijk vindt
  • heb je het gevoel dat je geleefd wordt

Ik help je om te kiezen voor de dingen die je echt wilt, zodat

  • jij weer de baas wordt over jouw tijd
  • je meer rust hebt in je hoofd en in je huis
  • je eindelijk tijd hebt voor je hobby’s
  • je voor anderen kunt zorgen maar ook voor jezelf

Denk je eens in hoe het zal zijn als je meer energie hebt, meer plezier. Als je je minder druk maakt om van alles en nog wat…als dat wat je eigenlijk wilt wordt wat je echt wilt…

Het is jouw keuze!

Maar ik help je nog meer. Door een op jouw wensen en mogelijkheden toegepast coachingspakket samen te stellen.
Meer weten? Neem zeker (vrijblijvend) contact met me op.

Vooroordelen over coaching

Over coaching bestaan veel vooroordelen. In dit artikel staan er drie.

Coaching is alleen voor mensen met grote problemen

Coaching is bedoeld voor mensen die zich goed voelen maar op bepaalde terreinen een stap vooruit willen zetten. Ze willen bijvoorbeeld als manager beter communiceren met hun werknemers. Of vaker nee kunnen zeggen. Coaching is ook heel geschikt als je er eindelijk achter wilt komen wat je nu eigenlijk wilt. Of als je merkt dat bepaalde dingen je dwars zitten – je bent te perfectionistisch, te assertief of juist te onzichtbaar.
Als je depressief bent of kampt met een persoonlijkheidsstoornis dan is een psycholoog meer geschikt. Die ziet je elke week, en helpt je allereerst om je beter te voelen.

Coaching is veel te duur

Een coachingstraject is een investering in jezelf, en dat kost geld. Zoals nieuwe meubels of een nieuwe keuken ook geld kosten. Wat is het je waard is om jezelf beter te leren kennen, om nieuwe inzichten te krijgen, om de verandering te bewerkstelligen die je al jaren wilt, om een stap voorwaarts te zetten, om lichter te leven?

Coaching is vaag geklets, je schiet er niets mee op

Vaag geklets, ik hou er soms enorm van. Maar bij coaching ben je juist heel doelgericht bezig. Je wilt immers heel concreet iets veranderen. En dan gaat het over echte gedachten en gevoelens die je hebt en over echte dingen die je doet. En over een concreet doel dat je wilt bereiken. Maar coaching is geen tovenarij. Als je wilt veranderen dan moet je zelf stappen zetten, makkelijker kunnen we het niet maken. Concreter trouwens ook niet :-).