Computers

01_MVSA_Level_03202_tilleman_20130312-0402

Bij ons in de stad staan twee immens grote nieuwe gebouwen van het ROC. Ze werden gebouwd in de periode dat er rapporten verschenen over ROC’s die veel meer geld in gebouwen stopten dan in het onderwijs.

Er zijn geen lokalen in die grote gebouwen. De scholieren werken zelfstandig met computers. Maar ze werken niet, zegt een docent. Ze moeten zelfstandig werken, maar dat kunnen ze niet en ze zitten de hele dag op YouTube. Als leraar kun je er volgens hem weinig aan doen, zo zonder lokaal, zo zonder de mogelijkheid om klassikaal les te geven.
Maar modern is het natuurlijk wel.

Gisteren stond er in de krant een opiniestuk van de directeur van het EuroCollege in Amsterdam en Rotterdam. Zijn school werkt sinds 2004 alleen nog maar met boeken, pen en papier, een schoolbord en een verplichte boekenlijst. ,,Een student leert hard werken, zijn klus afmaken en niet op een klokje te kijken. Van jongeren van zestien jaar, met gierende hormonen, mag je niet verwachten dat ze een computer gedisciplineerd gebruiken”, zegt hij. iPad’s hoeft -ie ook niet. ,,Het is beter om bij jonge mensen een winnaarsmentaliteit en denkkracht te ontwikkelen.”

Ik moest denken aan die keer, jaren geleden, dat ik een basisschooldirecteur vroeg waarom een digibord in de klas eigenlijk nuttig was. Stomverbaasd keek hij me aan. Op mijn vraag ging hij niet eens in. ,,Ach, jouw kinderen zijn natuurlijk al lang van de basisschool af”, zei hij meewarig. Mijn jongste zat nog op het kinderdagverblijf.

Wat vond ik die man ouderwets, zeg, met z’n digibord.

(Dit blog verscheen op 16 oktober 2013 op www.dewerkendemoeder.nl)

01_MVSA_Level_03202_tilleman_20130312-0402

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *