BLOG

Vier dingen waar je ‘later’ spijt van krijgt

Vier tijdrovende dingen die we allemaal doen Kristin Wong, een bejubelde Amerikaanse journaliste, schreef een artikel over vier tijdrovende dingen die we allemaal doen, en waar we, als we ouder worden, spijt van krijgen. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd of zo – ook al haalt ze er wel psychologische onderzoeken bij – maar wel boeiend, vind ik. 1. Niet om hulp…

Lees verder

Er zijn veel minder coaches dan je denkt

Er zijn eigenlijk helemaal niet zoveel coaches. Veel businesscoaches, voedingscoaches en andere coaches zijn eigenlijk adviseurs, consultants of mentoren. Ze maken een plan met hun klant, ze geven adviezen, ze spiegelen, ze begeleiden, ze houden de klant accountable, ze denken strategisch mee. Honderden mensen zijn er super blij mee. Verdieping van je vak Ik denk wel dat…

Lees verder

Dit hebben succes en geluk met elkaar te maken

Joynomics: de relatie tussen succes en geluk Mensen focussen vaak op succes, omdat ze denken dat je vanzelf gelukkig wordt als je succesvol bent. Dat klopt niet, zegt de Amerikaanse multi-wetenschapper Matt Killingsworth. In opdracht van het grote whiskey-merk Johnnie Walker deed hij uitgebreid onderzoek naar geluk. Of naar Joynomics, zoals Johnnie Walker het noemt.…

Lees verder

Niets doen wat geen plezier geeft, is dat waanzin?

Doe niets waar je geen plezier aan hebt. Het is een nogal ontregelend advies van de Amerikaanse psychiater Marshall Rosenberg, de bedenker van ‘verbindende’ of ‘geweldloze communicatie’. Hij schrijft zelf al in zijn boek dat mensen dit advies ‘waanzin’ zullen vinden. Verlangen Maar, zegt hij, hoe mooi is het als alles wat we doen, voortkomt…

Lees verder

Wat is jouw verlangen?

Wat zou jij ècht willen? Wat is jouw verlangen? Het is een vraag die soms te moeilijk is. Dan zeggen we: ik weet het niet. Maar eigenlijk willen we het antwoord zelf niet horen. Want. Je kunt niet alwéér iets anders gaan doen Dat verlangen is toch niet haalbaar Als je dat echt gaat doen,…

Lees verder

Mijn klant heeft zo’n last van perfectionisme…

Mijn klant heeft zo’n last van perfectionisme. Ik ben geen perfectionisme expert. Wat moet ik doen? Nou wil het geval dat ik ook geen perfectionisme-expert ben. Ook geen ervaringsdeskundige, trouwens. Gelukkig kun je als coach toch je klant (of jezelf) helpen als hem of haar iets in de weg zit. Of het nu perfectionisme is,…

Lees verder

Hoe empatisch moet je zijn als coach?

Een klant vroeg me:Hoe empathisch moet je eigenlijk zijn als coach? Goede vraag, vond ik. Dit is mijn antwoord. Belangrijke eigenschap Empathisch zijn is in mijn ogen sowieso een van de belangrijkste eigenschappen van een coach. (Een andere, even belangrijke is: je klant liefdevol en eerlijk kunnen confronteren met iets dat hem of haar in de…

Lees verder

Help, mijn klant komt niet in actie!

Het is eigenlijk heel eenvoudig: om zijn doel te bereiken, moet je klant stappen zetten. Anders komt hij er gewoon niet. Dus is het heel belangrijk dat het in coachingcalls óók over concrete acties gaat. En toch … is het ook weer niet zo eenvoudig. Niet altijd. Want er zijn altijd klanten die moeilijk in…

Lees verder

Een juf is geen coach, een coach is geen juf

Jaren geleden werkte ik mee aan een boek van een jubilerende onderwijsuitgeverij. We verzamelden tips voor vernieuwend onderwijs van bekende en onbekende mensen. Een van de mooiste adviezen vond ik die van ‘geluksprofessor’ Ruut Veenhoven. Leraren moeten zich meer opstellen als coach, zei hij. En minder als orakel. De hoogleraar baseerde die uitspraak op onderzoeken…

Lees verder