Dit hebben succes en geluk met elkaar te maken
Joynomics: de relatie tussen succes en geluk
Mensen focussen vaak op succes, omdat ze denken dat je vanzelf gelukkig wordt als je succesvol bent.
Dat klopt niet, zegt de Amerikaanse multi-wetenschapper Matt Killingsworth. In opdracht van het grote whiskey-merk Johnnie Walker deed hij uitgebreid onderzoek naar geluk. Of naar Joynomics, zoals Johnnie Walker het noemt. ‘The Study of Joy and Progress’.
Een van de belangrijkste conclusies is dat succesvol zijn maar een matige relatie heeft met geluk.
Hoeveel geld iemand verdient, heeft daar bijvoorbeeld maar weinig mee te maken, aldus Killingsworth.
Je kunt denken: dat wisten we al. Of: dat is een cliché. Maar het werpt ook een ander licht op het feit dat ondernemers vaak teleurgesteld zijn als ze een bepaald doel bereiken. Of dat ze het zich niet eens realiseren dat ze bijvoorbeeld over de ton-omzetgrens heen gaan.
Ze denken – en misschien herken je het: is dit het nu? Of ze komen erachter dat ze zich vervelen, de uitdaging missen. Of de echte vervulling. Of de joy.
Daarom kan je toch beter met Joy beginnen. Ik zeg het: Joy First :-).