Hoe empatisch moet je zijn als coach?
Een klant vroeg me:
Hoe empathisch moet je eigenlijk zijn als coach?
Goede vraag, vond ik. Dit is mijn antwoord.
Belangrijke eigenschap
Empathisch zijn is in mijn ogen sowieso een van de belangrijkste eigenschappen van een coach. (Een andere, even belangrijke is: je klant liefdevol en eerlijk kunnen confronteren met iets dat hem of haar in de weg zit).
Wat het niet is ‘empathisch zijn’
Empathie is niet dat je je klant eindeloos zijn verhaal laat doen terwijl jij de hele tijd zegt: ach, wat erg, en wil je nog een beetje water.
Soms is dat natuurlijk wel nodig, als er echt iets ergs aan de hand is.
Wat empathie wel is
Empathie is voor mij dat je vanuit het perspectief van de ander kunt kijken.
Zonder oordeel.
De emotie van de ander zien en dat kan communiceren. Met de ander voelen.
En dit is waarom het belangrijk is
En dat is niet alleen belangrijk omdat de klant zich daardoor veilig en gezien voelt, maar vooral omdat jij dan je klant helemaal begrijpt.
En hem of haar daardoor op de allerbeste manier kunt helpen.
Hoe doe je het ‘empathisch zijn’?
Empathisch zijn is goed luisteren, zonder te oordelen of te analyseren, zonder meteen advies te geven, zonder te sugar coaten, zonder iets te doen met de weerstand die je misschien voelt.
Betekent dat dat je eindeloos naar het verhaal van je klant moet luisteren?
Nee, en zeker niet als het het oude verhaal is of wordt, dat je klant altijd vertelt. Het is juist je taak als coach om je klant anders te laten denken en kijken. Daarom mag je op een gegeven moment het vertrouwde verhaal ontregelen, bijvoorbeeld door te vragen: wat heb je nu nodig, wat doet dit met je, hoe had je het anders gewild?
Wil je hier nog beter in worden? Neem dan vrijblijvend contact met me op.