Mijn klant heeft zo’n last van perfectionisme…
Mijn klant heeft zo’n last van perfectionisme. Ik ben geen perfectionisme expert. Wat moet ik doen?
Nou wil het geval dat ik ook geen perfectionisme-expert ben. Ook geen ervaringsdeskundige, trouwens. Gelukkig kun je als coach toch je klant (of jezelf) helpen als hem of haar iets in de weg zit. Of het nu perfectionisme is, of angst, of onzekerheid, of weerstand.
1. Laat je klant dat wat hem in de weg zit figuurlijk op tafel leggen.
En laat hem er zonder oordeel naar kijken. Dit is het, dit is mijn perfectionisme. Het heeft me veel gebracht, maar nu heb ik het niet nodig. Ik ben het niet, het is een deel van mij. En dan kan hij of zij als het ware met zijn perfectionisme onder de arm toch doen wat hij te doen heeft.
2. Je hebt altijd een keuze in situaties waarbij jij of iemand anders niet doet wat je eigenlijk zou willen.
Of als er iets gebeurt waar je niet op zat te wachten. Je kunt daarvan blijven balen, en daarover verhalen blijven vertellen tegen jezelf. Maar je kunt ook uit de vicieuze cirkel van negativiteit stappen. En wel door een keuze te maken: kan ik hier uit weg, kan ik het veranderen, of kan ik aanvaarden dat het er is. Als je niet weg kan, en het niet kan veranderen, dan kun je het accepteren. Dan is het nog steeds niet leuk, maar je richt je er niet langer op, en kijkt naar anderen dingen die belangrijk zijn. Je laat het niet langer in de weg zitten bij de dingen die je hebt te doen.
In mijn Joy First traject of of online programma Next Level Coaching Online leer je hier nog veel meer over. En dat is leuk, ja :-).